5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 9 uncu maddesinin son fıkrası “Dağıtıcılar, bayilerin katılımıyla gerçekleştirdikleri promosyon kampanyası hakkında bayilerini, promosyon kampanyasının maliyetine ilişkin belgelerle birlikte şeffaf, açık bir şekilde bilgilendireceklerdir. Ancak bayilerin kampanyaya katılımı ihtiyarîdir.” hükmünü amirdir. Bu kapsamda, bu Karar dâhilinde düzenlenebilecek promosyonlarda bayilerin promosyonlara katılım konusunda hiçbir şekilde zorlanmaması esastır. Aşağıda yer alan hususlar genel değerlendirmeleri kapsamakta olup somut olaylar içeriğindeki farklılıklardan dolayı detaylı değerlendirmeler gerektirebilir.
Akaryakıt veya LPG otogaz satışı sonrası derhal veya daha sonra kullanılmak üzere tüketiciye sunulan finansal fayda olarak tanımlanan finansal promosyonlara, dağıtıcı lisansı sahiplerinin sadakat kart, puan kart ve benzer isimlerle düzenlediği kampanyalar ile bankaların üye işyeri anlaşmaları kapsamında yapılan kampanyalar dahildir.
Kararın 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası kapsamında akaryakıt veya LPG otogaz alımından bağımsız olarak karşılığı nakit olmayan piyango ve çekilişlerin düzenlenmesi ilgili diğer mevzuata uyulması koşuluyla serbesttir. Akaryakıt alımına bağlı olarak karşılığı akaryakıt veya LPG otogaz olan piyango ve çekilişler finansal promosyon kapsamında değerlendirilmekte olup Kararın ilgili hükümleri kapsamına tabi olacaktır.
Üçüncü şahıslar tarafından düzenlenen ve karşılığı akaryakıt veya LPG otogaz olan kampanyaların, bu Kararda belirtilen koşulları sağlaması koşuluyla, düzenlemesi serbesttir.
Akaryakıt veya LPG alımına bağlı promosyonlarda her iki ürünün birbirine alternatif olarak veya birlikte verilmesinde herhangi bir engel yoktur.
Kararın 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında, söz konusu maliyetler de promosyon faaliyetlerinin bir parçası olduğundan, yukarıda sayılan iş ve işlemlerden kaynaklı maliyetlerin bayilere yansıtılmaması gerekmektedir.
Yapılan yazılı anlaşmalar kapsamında standart müşteri grubu dışında kalan taşıma kooperatifleri, seyahat firmaları, taksiciler gibi taraflara yapılan indirimler, promosyon kapsamına girmediğinden bu Kararla konuya ilişkin bir düzenleme yapılmamıştır.
Dağıtıcı ve bayilerinin ortak düzenleyeceği finansal promosyonlarda, dağıtıcının söz konusu kampanyayı düzenleyen tarafında olduğu değerlendirildiğinden, söz konusu kampanyadan kaynaklı maliyetlerin bayilere yansıtılmasının Kararın 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aykırılık oluşturacağı değerlendirilmektedir. Benzer şekilde söz konusu promosyonun düzenleyicisi olarak üçüncü bir tarafın daha bulunması da bu durumu değiştirmeyecek olup bu durumda da, kampanyadan kaynaklı maliyetlerin bayilere yansıtılmaması gerektiği değerlendirilmektedir.
İlgili Kurul Kararı kapsamında finansal promosyonlara ilişkin herhangi bir maliyet bayilere yansıtılamayacaktır. Bayilerin muvafakat vermesi durumunda dahi dağıtıcılarca tek taraflı olarak düzenlenen finansal promosyonlara ilişkin maliyetlere bayilerin katılımı uygun görülmemektedir. Aksi yöndeki sözleşmeler Kurul Kararının emredici hükümlerine aykırılık teşkil edecektir.